Ok jag skrev en
ganska kort reflektion vecka 40 och jag sa att jag skulle återkomma med mer men
sen så kom livet och vardagen i vägen och jag hann aldrig så nu kommer det. Det
kan faktiskt vara bättre att reflektera långt senare för nu minns jag saker tydligare,
jag har hunnit smälta veckan på ett annat sätt.
Barns bildskapande -
Det känns som att jag fick sagt det jag ville under seminariet så det är nog
onödigt at blogga om det nu för jag pratade en heeel del.
Föreläsning och
workshop kring semiotik och lärandeteorier - Det här var en ingång till boken Seendets språk och det var verkligen nödvändigt för första
delen av boken var väldigt svårläst. Jag stötte på helt nya begrepp som jag
faktiskt aldrig hade hört förut eller som jag hade hört men inte hade funderat
över betydelsen. Vad tusan betyder semiotik, multimodalitet, ikon, index,
symbol, syntagm, paradigm, denotativ, konnotativ och diskursiv bildanalys?
Som sagt så var
boken svårläst men ändå tyckte jag att den var ganska bra.
En fråga som dök upp
flera gånger bland tecken och symboler och bildanalys är "Vad är
efterkonstruerat?" Jag har väldigt svårt att tänka mig att precis varenda
del av en tavla eller ett foto är noggrant uttänkt av konstnären. När jag
pluggade musik och komposition för några år sen skrev jag ett kort atonalt
stycke för flöjt. Jag utgick ifrån ljud som jag tyckte om och gjorde
variationer av det i rytm och ton. När den sen skulle spelas upp inför folk så
var jag tvungen att säga något om stycket och jag hade inte ens en aning om vad
det skulle heta. Så jag skitsnackade mig igenom introduktionen. I publiken
fanns en musikrecensent som tolkade musiken ihop med det som jag hade sagt och
det blev en hel historia om något helt annat än vad stycket var från början,
nämligen att experimentera med atonalt musik.
Vecka 41 var en ganska kort skolvecka. Vi pratade om diskursiv bildanalys och fick även diskutera begrepp som paradigm och syntagm. Vår bildanalys av Gorkys tavla "the bethrothal" kom inte så mycket längre än veckan innan i och med att vi redan hade letat info om konstnären, hans liv under tiden som tavlan målades och hur samhället såg ut då. Det vi såg var ett rum med en massa föremål, en soffa eller en fåtölj som vi sen kom fram till att det kunde vara en eller två människor och ett antal ankor eller fåglar. Det är en svår tavla att analysera och vi hade svårt att se det som beskrevs när vi sökte på andra analyser som hade gjorts. Men vi var alla överens om att vi hade färgats av varandra och kanske var det därför som vi inte kom vidare? Jag frågade Andreas vad han såg och det första han sa var "två människor som har något slags umgänge" något som stämmer överens med andra analyser. Med hjälp av Rebecka kom vi fram till att det måste vara en parafras av en annan tavla.
Vecka 41 var en ganska kort skolvecka. Vi pratade om diskursiv bildanalys och fick även diskutera begrepp som paradigm och syntagm. Vår bildanalys av Gorkys tavla "the bethrothal" kom inte så mycket längre än veckan innan i och med att vi redan hade letat info om konstnären, hans liv under tiden som tavlan målades och hur samhället såg ut då. Det vi såg var ett rum med en massa föremål, en soffa eller en fåtölj som vi sen kom fram till att det kunde vara en eller två människor och ett antal ankor eller fåglar. Det är en svår tavla att analysera och vi hade svårt att se det som beskrevs när vi sökte på andra analyser som hade gjorts. Men vi var alla överens om att vi hade färgats av varandra och kanske var det därför som vi inte kom vidare? Jag frågade Andreas vad han såg och det första han sa var "två människor som har något slags umgänge" något som stämmer överens med andra analyser. Med hjälp av Rebecka kom vi fram till att det måste vara en parafras av en annan tavla.
/Pam
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar