onsdag 25 november 2015

Vecka 47.

Hur ska jag få ihop den här redovisningen på rätt sätt?

Jag måste nog släppa idén om motargument till rasistiska kommentarer för jag känner inte att jag har bra stoff att arbeta med och det känns inte heller som att det hänger ihop lika bra som det andra som jag har tänkt. Därför får ni här tre saker som ni kan säga för att tydligt markera att man inte kan säga vad som helst.

Misstänkt vardagsrasism.  "Det låter misstänksamt fördomsfullt, hur menar du egentligen?" 

Solklar vardagsrasism "Oj, det trodde jag aldrig att du skulle säga, det var inte en så genomtänkt kommentar."


Ren och vidrig rasism "Vilken vidrig människosyn! Du har absolut ingen rätt att reducera någon till dess hudfärg eller härkomst!"

Jag har hållit i lite olika trådar under projektet men under den här veckan har det kommit på plats lite. Jag insåg att anledningen till att jag ville jobba med det här temat var för att jag på något sätt ville ta tillbaka makten över det som jag har upplevt. Känslan av maktlöshet inför rasistiska kommentarer (som jag pratade om i början av projektet) skulle bort men jag visste inte hur jag skulle göra. Jag tror att jag har hittat rätt nu och den här veckan har jag pysslat med en text som ska läsas upp. Jag tolkade Verna Myers Ted talk från förra året och kortade ner den en hel del så att jag hinner få med det viktiga. Här är länken, titta dock inte på den förrän efter redovisningen p.g.a spoilers
https://www.ted.com/talks/verna_myers_how_to_overcome_our_biases_walk_boldly_toward_them#t-950342.

Jag har även jobbat med mina foton. Det tog en evighet att få dem utskrivna för det gick inte att göra det i skolan. Jag testade tre gånger, sista gången var jag där i över två timmar bara för att skriva ut dem. Till slut fick jag betala för att skiva ut dem på ett sånt här express foto ställe i stan men nu är det gjort. Det är det som jag har hållit på med och resten får ni se på torsdag.




Kläderna som jag ska ha på mig på torsdag.

/Pam






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar